Je bent hier: HomeVoorstelling projectDuurzaamheid › Een duurzaam station

Een duurzaam station

Het nieuwe stationsgebouw moet toekomstgericht zijn. Dat wil zeggen dat nieuwe technische ontwikkelingen zonder grote aanpassingen mogelijk moeten zijn.

Doelstelling:

  • CO2-uitstoot verminderen
  • het gasverbruik reduceren
  • zelf energie opwekken

Zonnepanelen

Op het dak van het station komen zonnepanelen. De opgewekte elektriciteit gaat naar de perrons en de winkels en horeca in het station. Bij overschotten, neemt Infrabel de rest van de elektriciteit over.

In november 2020 werden er op de overkapping boven de perrons 8 tot 12 al 780 zonnepanelen geïnstalleerd. Samen zullen deze elk jaar 335.000 kWh elektriciteit produceren.

Zonnepanelen op de overkapping boven perron 11 en 12
Zonnepanelen op de overkapping boven perron 11 en 12

Zonnepanelen boven perrons 8 tot 12

Verlichting

Er wordt volop ingezet op LED-verlichting. Die is nu reeds te zien in de nieuwe overdekte fietsenstallingen van het station.

De voordelen van LED-verlichting zijn groot: de levensduur gaat van 10 jaar (voor verlichting die de hele dag door brandt) tot meer dan 25 jaar (voor verlichting die uitgeschakeld wordt wanneer er voldoende omgevingslicht is). Het verbruik daalt hierdoor drastisch en gaat tot -50% tegenover andere verlichtingssystemen.

Het lichtensysteem werkt met een timer zodat het licht van het station wordt uitgezet wanneer de laatste trein binnenrijdt en wordt aangezet wanneer het station weer opent. Wanneer de laatste trein met vertraging aankomt, is er een systeem dat de verlichting langer kan laten werken.

LED-verlichting in de overdekte fietsenstalling

Verwarming en koeling

Voor de winkels, horeca en kantoren in het station is er verwarming en koeling nodig op een duurzame manier. Het systeem moet in de winter vooral warmte produceren, in de zomer is koeling belangrijk. In het tussenseizoen kan er dan weer vraag zijn naar beide. Het systeem bestaat uit water/water koelmachines die functioneren als warmtepompen en open koeltorens. Er zijn ook centrale verwarmingsketels die alleen worden ingezet bij koude buitentemperaturen.

Momenteel zijn gas en elektriciteit de energiebronnen die gebruikt worden in het station. In de toekomst, als de bouw van het station Gent-Sint-Pieters voltooid is, worden er ook warmtepompen ingezet. Daarbij is er ook de mogelijkheid om op termijn, wanneer industriële water/water koelmachines met hoge condensortemperaturen in de toekomst haalbaar zouden worden, het gas helemaal af te koppelen zodat er geen fossiele brandstoffen meer worden gebruikt.

Water

Het regenwater zal op alle perrons worden opgevangen en worden gebruikt voor de schoonmaakmachines en voor het sanitair bij grotere kantoren zoals het politiekantoor en het kantoor van De Lijn op de verdieping -1.

Afvalwater: het afvalwater (bv. van de schoonmaakmachines) gaat naar twee slibvangtanks en een overloop waardoor het deels wordt gezuiverd voor het naar de riool gaat. Een van de tanks staat op het gelijkvloers, het andere op de verdieping -1.

Vertraagde regenwaterafvoer: om te vermijden dat de riolen overstromen bij zware regenval, wordt het water opgevangen in een ondergronds bufferbekken om vertraagd te worden weggepompt. Dit is ook zo bepaald in de omgevingsvergunning.