Het eerste deel van de westelijke fietsenstalling, te bereiken via de helling aan het Koningin Maria-Hendrikaplein, is al voor een deel gerealiseerd en sinds 2012 in gebruik. Ze ligt onder het busstation en is te bereiken via twee zacht hellende promenades. Ondertussen is er ook een deel in aanbouw aan de andere zijde van het station, langs de kant van het Koningin Mathildeplein. Het eerste deel van de oostelijke fietsenstalling onder de sporen 11/12, ter hoogte van de Ganzendries, werd in april 2019 in gebruik genomen.
Naarmate de overdekte fietsenstallingen verder uitbreiden zullen de bovengrondse stallingen hiernaartoe verhuizen. Aan het einde van het project zullen alle bovengrondse fietsenstallingen, zoals deze onder de bomen op het Koningin Maria-Hendrikaplein en in de Koningin Astridlaan, verhuisd zijn naar de overdekte stalling.
Geleidelijk aan zullen alle sporen ondergraven worden. Dit loopt samen met de bouw van de nieuwe treinperrons.
Een overzicht van de definitieve en tijdelijke fietsenstallingen vind je op deze pagina.
Langs de nieuwe verbindingsweg, de Valentin Vaerwyckweg, werd een tweerichtingsfietspad aangelegd dat aansluit op de fietspaden langs de binnen- en buitenring en de Loop (Flanders Expo). Door de plaatsing van het geluidsscherm tussen het fietspad en de rijweg, genieten ook de fietsers van de geluidswering.
Tussen de nieuwe rotonde en de toegang tot de scholencampus is er een tunnel voor voetgangers en fietsers. Zo kunnen ze vlot en veilig de andere kant van de weg bereiken zonder het autoverkeer te kruisen.
In de toekomst worden de Blaarmeersen en het station met elkaar verbonden door een nieuwe fietsroute en fietsersbrug over de Leie. De bouw van deze brug hangt samen met het project Rinkkaai.