Het nieuwe tramstation zal zich diagonaal onder de treinsporen bevinden, in de nieuwe stationshal. Alle tramlijnen zullen hier halte houden. Er komen vier sporen: twee in elke richting. De perrons zijn voorzien op de extra lange Albatros-trams. De aanleg van het tramstation hangt samen met de vernieuwing van de treinsporen: wanneer alle treinsporen ondergraven zijn, wordt het tramstation aangelegd. Van zodra het tramstation is afgewerkt, worden de huidige tramperrons rondom het Koningin Maria-Hendrikaplein afgebroken.
Om tramlijn 1 in dienst te houden tijdens de aanleg van de treinsporen en de stationshal, is een tijdelijke tramtunnel in gebruik genomen en werden tijdelijke perrons aangelegd onder het VAC Virginie Loveling. Eenmaal de nieuwe tramsporen en het tramstation zijn aangelegd, zal de tijdelijke tramtunnel niet langer voor de tram worden gebruikt. De vrijgekomen ruimte zal deel uitmaken van een breed voet- en fietspad dat de noord- en zuidzijde van het station verbindt. De buitenwand van de tunnel, met het visuele kunstwerk van kunstenaar Beat Streuli, blijft behouden. Deze wordt de westelijke grens van de vernieuwde stationshal.
Waar het postgebouw stond, staat nu reeds het eerste deel van een gloednieuw busstation. Het busstation met 12 perrons zal, na voltooiing, plaats bieden aan 24 gelede bussen. Het is zo ontworpen dat overstappen op trams en treinen snel en comfortabel kan verlopen. Vandaag is al de helft van het busstation voltooid. De 12 perrons zullen in de toekomst verlengd worden zodat er aan elk perron twee gelede bussen halte kunnen houden. Ook de luifel zal nog verdubbelen in lengte.
In het stationscomplex komt er een nieuwe Lijn- en Mobiliteitswinkel. Daar zullen reizigers terechtkunnen met vragen over duurzame mobiliteit, dienstregelingen, tarieven... Uiteraard kunnen reizigers er ook hun vervoerbewijs kopen.