Tentoonstelling Reis naar de toekomst (2009)

Droom en beleef de toekomst van deze stationsomgeving want de grote werken in en rond het station Gent-Sint-Pieters zullen het wonen en werken, de vrijetijdsbesteding, en natuurlijk ook het openbaar vervoer en het gewone verkeer erg veranderen, ten goede. Hieronder zijn de - voorlopig nog fictieve - 3D-beelden van ‘reis naar de toekomst' bijeengebracht, voorzien van de nodige uitleg.
Reis Naar De Toekomst w

Zoveel meer dan aankomen en vertrekken

Een efficiënt knooppunt van alle vervoersmodi en een leefbare vernieuwde buurt. Het Project Gent Sint-Pieters maakt dit in de periode 2007-2024 werkelijkheid. De ambitieuze reis naar de toekomst wordt mogelijk door een intensieve samenwerking van de NMBS, Infrabel, Eurostation, De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid en Stad Gent.

De stationsomgeving wijzigt ingrijpend. Verspreid over bijna 8 hectare komen er 230 000 vierkante meter extra kantoorvloer, woningen en ruimte voor recreatie.

Het stationscomplex wordt aangepast aan de behoeften van de 21ste eeuw, met respect voor het beschermde stationsgebouw dat in 1913 in gebruik werd genomen. In de nabije toekomst zal Gent-Sint-Pieters 60 000 instappende treinreizigers per dag kunnen verwerken. Het wordt tevens een draaischijf waar trein, tram, bus, taxi, auto, fiets en voetganger elkaar veilig zullen ontmoeten. Voor de milieuvriendelijke tweewieler komen er 10 000 fietsrekken. Wie met de auto naar het station komt, kan zijn of haar voertuig kwijt in de ondergrondse parkeergarage met 2 800 plaatsen. De stationsbuurt zal geen last meer hebben van deze auto's. Via een nieuwe weg van 500 meter is de parkeergarage rechtstreeks verbonden met de Gentse ring R4. Het aangrenzende natuurgebied Overmeers, gelegen tussen de R4 en de Sint-Denijslaan, is ingericht en toegankelijk gemaakt.

Wonen Werken Genieten w

Wonen, werken en genieten rond het Sint-Pietersstation

Het Project Gent Sint-Pieters is ook een project van stadsvernieuwing en -inbreiding. Nieuwe kantoren, woningen, gebouwen met een recreatieve functie en fijne stadspleinen zijn gepland aan beide zijden van het spoorlichaam.

Op deze prent bevinden we ons op de nieuwbebouwde zone tussen de sporen en de K. Fabiolalaan. We staan bovenop de ondergrondse parkeergarage voor 2 700 auto's. In onze rug voelen we nog net het station en het busstation. Dit is de esplanade Oscar Van de Voorde.

In deze zone zo vlak bij het station bouwen we vooral kantoorgebouwen, mét loketfuncties, twee torens en -in mindere mate - ook woningen. De levendige gezelligheid valt op. Als je van hieruit tussen de gebouwen doorfietst of wandelt richting Blaarmeersen, dan merk je dat het accent verschuift naar wonen. De gebouwen staan daar ook verder uit elkaar en in een groenere omgeving. Door het gebied loopt een aangenaam wandel- en fietspad.

In totaal wordt hier een strook van 7,5 ha ontwikkeld door de NMBS en door de stad Gent. Duurzaamheid en kwaliteit zijn de sleutelwoorden. De 700 nieuwe gezinnen en de meer dan 1 000 nieuwe werknemers in de kantoorgebouwen hebben alvast alle mobiliteitsmogelijkheden binnen handbereik.

Overdekte Ruimte10000 Fietsen w

Overdekte ruimte voor 10.000 fietsen

Gent is een uitgesproken fietsstad. Steeds meer treinreizigers rijden met de fiets naar het station Gent-Sint-Pieters. In de toekomst zullen 10 000 fietsers hun tweewieler veilig en comfortabel kunnen achterlaten in één van de twee overdekte, met camera's beveiligde stallingen. Deze afbeelding toont de reuzenstalling met genummerde fietsrijen. In een oogwenk zul je er kunnen zien wanneer en op welk spoor je trein vertrekt.

Voor zware bromfietsen en motoren is ruimte gereserveerd in de ondergrondse parkeergarage.

Uitnodigende Toegang St Denijslaan w

Uitnodigende stationsgevel met nieuw plein aan de Sint-Denijslaan

Aan de Sint-Denijslaan komt een fraaie, uitnodigende stationstoegang. De indrukwekkende, kleurrijke glazen gevel straalt klasse uit en waardeert de buurt op. Tevens ontstaat het nieuwe Koningin Mathildeplein met waterpartijen en zitbanken.

De perrons en perronsporen komen over een lengte van driehonderd meter te rusten op kolommen waardoor een enorme ruimte ontstaat. Hier komen het tramstation, winkeltjes, infobalies, wachtruimten, een deel van de fietsenstallingen en een van de Kiss & Ride zones. De (rol)trappen en liften naar en van de perrons monden uit in een brede centrale gang.

Open Hal Onder Perrons w

Open hal onder de perrons

Achter het beschermde stationsgebouw van Gent-Sint-Pieters volstrekt zich een spectaculaire gedaanteverwisseling. Zo ontstaat onder de perrons en perronsporen een reusachtige hal met een oppervlakte van 35 000 vierkante meter. Vanuit de centrale gang, die de beide stationstoegangen verbindt, kun je met (rol)trappen en liften naar de perrons. Links en rechts van de gang vind je winkeltjes, wachtruimten, infostands, cafetaria's en eetstandjes.

In de hal bevinden zich voorts het tramstation, een deel van de fietsenstallingen en een Kiss & Ride zone. In het plafond zijn glazen stroken ingewerkt die het daglicht tot hier brengen, via de perrons en het glazen dak er boven. Een comfortabele helling leid je naar niveau -1 met de taxistandplaatsen, Kiss & Ride zone en de grote fietsenparking en verder naar de ondergrondse parkeergarage en de Koningin Fabiolalaan.

12brede Treinperrons Overdekt Helder Comfortabel w

12 brede treinperrons: overdekt, helder en comfortabel

Gent-Sint-Pieters, het belangrijkste station van Vlaanderen, krijgt hoge, lange, brede en comfortabele perrons met alles erop en eraan. Door het verdwijnen van de overbodig geworden goederenperrons worden de reizigersperrons vier meter breder dan vandaag.

Op alle perrons komen glazen windschermen, banken en wachtruimten. Dankzij een overkapping van aluminium en glas dringt het daglicht door tot op de perrons en via doorkijkstroken op elk perron ook tot in de onderliggende hal.
De 300 meter lange perrons zijn vanuit de centrale gang bereikbaar met liften, roltrappen (stijgend en dalend) en vaste trappen. Talloze elektronische infoborden vertellen je wanneer en op welk spoor jouw trein vertrekt.

Ruimefietstalling Taxi Zoenzone w

Ruime fietsenstalling, taxizone en Kiss & Ride zone

Onder de reuzenhal die onder de perrons en perronsporen ligt, bevindt zich het niveau - 1. Hier rijden de taxi's aan en af en kunnen fietsers hun tweewieler kwijt in een comfortabele reuzenstalling. In de Kiss & Ride zone kun je, na een zoen uiteraard, veilig uit de auto stappen en naar het perron wandelen of rennen.

Op niveau -1 bevinden zich voorts vier hellingen voor voetgangers en fietsers die naar alle richtingen leiden en een helling voor auto's. Trappenpartijen, liften en een hellende tuin vervolledigen het beeld.

Trein Tram Bus De Perfecte Verbinding w

Trein, tram, bus: de perfecte verbinding

Station Gent-Sint-Pieters wordt een draaischijf voor alle vormen van openbaar vervoer. De looplijnen, de haltes en de aanrijroutes zijn zo ingenieus ontworpen dat overstappen naar tram, bus of trein altijd snel, veilig en comfortabel zal kunnen. In één oogopslag zie je waar je heen moet.

Er is het nieuwe, overdekte busstation. Op 12 busperrons kunnen 24 gelede bussen halthouden. Busreizigers krijgen een verwarmde en beschutte wachtzone op een zucht van hun perron.
De tram rijdt achter het busstation langs, naar zijn tramstation met 12 haltes onder de treinsporen. Vooraan zie je een hellende tuin en een brede fietshelling naar de taxi-en zoenzone en de fietsenstallingen op niveau -1.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.