Tijdens de herfstvakantie van 2022 werd de tijdelijke tramtunnel even afgesloten om een betonmassief in het plafond te verwijderen. Een hele onderneming, waarbij betonblokken met een gewicht van meer dan 20 ton werden uitgesneden en getild.
In het nieuwe station zullen de led-panelen oplichten als er een trein binnenrijdt. In 2013 werden de lichtpanelen voor het eerst getest.
Architect Jacques Voncke geeft een synthese van het bouwconcept en zijn architecturale visie op het hele stationsproject.
De besneeuwde bouwwerven van het Project Gent Sint-Pieters aan het einde van 2009.
De bouw van de kelderverdieping onder spoorviaduct 6-7 gaat verder vooruit. Naast de verdere voortgang van de funderingswerken, werden de eerste van de in totaal 30 kolommen geplaatst waarop het spoorviaduct zal steunen.
In juli 2022 werd de containerdoorgang aan de oude tramtunnel verdubbeld in breedte, zodat reizigers en passanten comfortabel in beide richtingen kunnen wandelen.
Plaatsen van de rails van spoor 10.
Intrillen van de damwand, waarlangs de berm zal worden weggegraven om plaats te maken voor sporen 10 en 11.
Om plaats te maken voor de bouw van de nieuwe perronsporen 10 en 11 wordt ook een deel van de perronoverkapping perron 9/10 afgebroken.
Om de zone vrij te maken waar sporen 10 en 11 worden opgebouwd werd op 23 en 24 maart 2013 weer een deel van de centrale reizigerstunnel gesloopt. De tijdelijke stalen koker (reizigersdoorgang) werd een eind opgeschoven en sluit weer aan.
Om plaats te maken voor de opbouw van sporen 10 en 11 werd nu ook een tweede deel van de Voskenstunnel gesloopt.
Op 7 augustus 2013 is het eerste deel van de nieuwe Kiss & Ride opengesteld.
In de voorlopige tramtunnel is een tunnelmuur over de volle lengte ingenomen door een fotowand van de Zwitserse kunstenaar Beat Streuli.
In 2009 werd nog volop gebouwd aan de tijdelijke tramtunnel. Omdat het treinverkeer niet werd stilgelegd, gebeurde dit stukje bij beetje, met schoppen en emmers!
Op 13 december 2010 reden de eerste auto's binnen in de nieuwe stationsparking.
Bij het bouwen van de Timichegtunnel bleven alle treinen rijden dus werd gebruik gemaakt van spectaculaire technieken.
De ingang van de Timichegtunnel kreeg eind 2009 zijn bekroning: een opvallende overspanning. De elementen van de brugligger werden ter plaatse aaneengezet en het geheel werd heel precies op zijn plaats gehesen.
In dit filmpje wordt de dakplaat van de Timichegtunnel op zijn plaats geschoven.
In 2011 werd een eerste stuk van de Voskenstunnel afgebroken.