Het dienstgebouw wordt tussen de Diamant en de treinsporen gebouwd, naast de Timichegtunnel aan de Boentweg. Dit is een parallelle weg achter de Diamant die uitkomt op de Koningin Fabiolalaan, ter hoogte van de Aaigemstraat.
1. Dienstgebouw 2. Boentweg 3. toegang 4. buitenaanleg
In het dienstgebouw komen er kantoren voor het personeel van Infrabel, een logistiek centrum, een magazijn en een seinhuis.
Er is ook een buitenaanleg langsheen de sporen, met onder andere een stapelplaats met luifel en een toegangsweg voor dienstwagens die zal uitkomen op de Koningin Fabiolalaan.
Op de daken van de terugspringende volumes komen daktuinen. Het gebouw zet sterk in op duurzaamheid.
De werken zijn in februari 2024 gestart en lopen tot eind 2026. Tegen half 2025 moet de ruwbouw klaar zijn en kan de binnenafwerking beginnen. De omgevingsaanleg vindt aansluitend plaats.
Op 15 maart 2024 wordt er een torenkraan geplaatst tussen de Diamant en de werfzone. Tijdens de aanvoer van de kraan zal de aannemer ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers veilig de doorsteek naar en van de Timichegtunnel kunnen maken. De plaatsing ervan zal geen impact hebben op fietsers en voetgangers.
Transporten:
o Aangezien de fundamenten al eerder zijn geplaatst, zijn er in eerste fase slechts beperkte grondwerken voorzien en zullen transporten tot een minimum worden gereduceerd.
o De aanvoerroute van materialen is voorzien via de Valentin Vaerwyckweg en Timichegtunnel. In eerste instantie wordt dit ook de afvoerroute. Vanaf april zal de aannemer wegrijden via de eigen dienstweg van Infrabel naar de Koningin Fabiolalaan en zo verder naar de Watersportbaan rijden.
o Tijdens de aanvoerfase en de constructie van het gebouw zal de fietsdoorsteek van Koningin Fabiolalaan naar Timichegtunnel via de zijde van het voetpad verlopen. Voetgangers en fietsers moeten deze zone dus delen. Aanpassingen aan de bestaande wegenis zullen starten op 8 april 2024, waarna deze omleiding van kracht zal gaan.