Einde gedeeltelijke buitendienststelling spoor 8 en gedeeltelijke buitendienststelling spoor 7

Geplaatst op 12 feb. 2009

Graafwerken voor de nieuwe voorlopige tramtunnel gaan een nieuwe deelfase in.

In de loop van vrijdag 13 februari 2009 wordt spoor 8 weer volledig in gebruik genomen. Vanaf maandag 16 februari 2009 gaat dan een volgende fase van start waarbij spoor 7 gedeeltelijk buitendienst gaat. Het zal dan enkel bereikbaar zijn voor treinen komende vanuit Brussel. Deze gedeeltelijke buitendienststelling zal vermoedelijk duren tot 3 april 2009.

De nieuwe (voorlopige) tramtunnel wordt moot per moot gebouwd. Dat wil zeggen dat er telkens één spoor (van de 12 sporen van Gent Sint-Pieters) buiten dienst gaat. De aannemer graaft in de vrijgestelde zone eerst de twee stukken zijwand van de tunnel uit, stort die vol met gewapend beton, en plaatst vervolgens een stuk dakplaat.

De aanleg van de tunnel begon ter hoogte van spoor 12 (kant Sint-Denijslaan). Daar is heden al de wijde tunnelopening te zien. Trams en bussen zullen er hun bocht richting Voskenslaan en Flanders Expo kunnen nemen, via de schuine verbreding.

Volgens de masterplanning van het Project Gent Sint-Pieters gaat de huidige tramtunnel (en ook de Voskenstunnel voor auto's) dicht tegen het najaar van 2010. Op dat ogenblik zullen zowel de nieuwe (voorlopige) tramtunnel, als de nieuwe Timichegtunnel voor auto's en fietsen ter beschikking zijn. Alle normale mobiilteitsbewegingen van trams, bussen, auto's, taxi's, fietsen en voetgangers blijven op die manier gevrijwaard.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.