Internationale interesse voor het Project Gent Sint-Pieters (PGSP) op 25 april 2008

Geplaatst op 22 mei 2008

Op 25 april 2008 kreeg het Project Gent Sint-Pieters een internationale delegatie van de Union Internationale Transport Public (UITP) op bezoek. UITP, in 1848 gesticht door Koning Leopold II, verenigt alle maatschappijen die openbaar transport per bus, tram of metro organiseren. UITP heeft technische werkgroepen die 6-maandelijks congresseren ergens in een grote stad in een van de continenten. Dit jaar was de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn gastheer in de congresstad Gent. Een gelegenheid voor De Lijn om haar aandeel te schetsen in de modernisering van hét belangrijkste knooppunt voor openbaar vervoer in Vlaanderen.

De zaal van Claerhout
De communicatielounge van Claerhout klaar voor ontvangst van de UITP

De delegatie werd hartelijk ontvangen in de Communicatielounge van Claerhout (Sint-Denijslaan). Directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen, Dirk Busschaert gaf een gesmaakte uiteenzetting in het Engels, over de sterke groeicijfers en de toekomstvisie van De Lijn. Greet Riebbels van Infopunt Project Gent Sint-Pieters legde de grote principes uit inzake het Project Gent Sint-Pieters. Daarna kregen de buitenlandse vervoermaatschappijen de kans om in dialoog te treden met een panel van deskundigen:

  • Michiel Callens, hoofdingenieur bij de Administratie Wegen en Verkeer
  • Tonny Vande Wege, ir. en leidend ambtenaar NMBS-groep voor de belangrijkste PGSP werven
  • Reginald Claeys, departementshoofd Ruimtelijke Ordening Mobiliteit en Openbaar Domein Stad Gent
  • Ben Ferdinandi, ir. Spoorplannen Infrabel
  • Eddy Minnaert, adjunct Directeur-generaal van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn
  • Dirk Busschaert, directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen
  • Jan De Craene, ir. en verantwoordelijke Technisch Bureau Vaste Installaties De Lijn Oost-Vlaanderen

De UITP leden in de zaal
De UITP leden en het panel wisselden interessante gedachten uit

Hoe we de parkeertarieven zouden afstemmen op niet te veel en niet te weinig auto's? Hoe De Lijn aankeek tegen de uitbreidingen? Of er ook privaat geld gemoeid was met het Project? Hoe de samenwerkingsovereenkomst tussen de partners van PGSP tot stand was gekomen? Hoe we zoveel Gentenaars aan het fietsen hadden gekregen? Hoe de communicatie en het Minder Hinderbeleid werden aangepakt? Allemaal interessante thema's die werden aangesneden in de paneldiscussie.

De bezoekers waren onder de indruk van de geïntegreerde aanpak van het openbaar vervoer.

Nadien namen we hen mee op een busrondrit langs de werven.

De busrondrit
Na een bezoek aan de werf van de ondergrondse parking stond de bus ons op te wachten

De voormiddag werd afgesloten met een Gents stoofpotje op de Vrijdagmarkt. De bezoekers kregen daar de kans om na te praten en eventueel nog vragen te stellen. De delegatie was uiterst tevreden over de ontvangst.

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.