De nieuwe fietsenparking bevindt zich onder het station op de verdieping -1 en is te bereiken via het Koningin Mathildeplein, vlakbij de reizigerstunnel die naar het busstation leidt.
De parking is toegankelijk via een brede trap. Deze is voorzien van een fietsondersteuningssysteem dat de gebruiker helpt om met de fiets aan de hand naar beneden en naar boven te gaan.
In een latere fase zal de nieuwe fietsenparking ook toegankelijk zijn via een helling. Vanaf dan is deze ook toegankelijk voor buitenmaatse fietsen. De parking is 24 op 7 geopend, goed verlicht en er hangen bewakingscamera's.
Als je naar beneden gaat, steek je de wielen van je fiets in het borstelsysteem aan de rechterkant van de trap. Die borstels zorgen ervoor dat de snelheid van je fiets wordt afgeremd zodat je langzaam de trap kan afdalen met je fiets aan de hand.
Om naar boven te gaan neem je de andere kant van de trap. Je zet je fiets op de lopende band die automatisch in gang schiet als hij een fiets detecteert. Je drukt eerst de rem van het voorwiel aan en als je fiets volledig op de loopband staat ook de rem van je achterwiel. Je laat de remmen weer los eens je boven bent.
In de toekomst wordt deze fietsenparking verbonden met de fietsenparking onder het busstation. Die verbinding zal tegen het einde van de bouwwerken gemaakt worden, van zodra alle nieuwe treinperrons gerealiseerd zijn. Je zult de volledige fietsenparking dan zowel vanuit de kant van het Koningin Maria-Hendrikaplein als vanuit de kant van het Koningin Mathildeplein via hellingen kunnen bereiken.
Ook aan de andere kant van het station, tussen Prinses Clementinalaan en Ganzendries zal een doorsteek onder de treinsporen komen, de Cloquetgang. Langs de Cloquetgang komen er ook verschillende fietsenparkings waarvan een klein gedeelte nu reeds in gebruik is.