Het Project Gent Sint-Pieters evolueert snel. In mei zullen de eerste funderingen van het nieuwe station worden gelegd. Op 5 mei 2011 worden ook de eerste realisaties van het project ingewijd, namelijk het kunstwerk van Beat Streuli in de tijdelijke tramtunnel en de Timichegtunnel. Tijd om even stil te staan en vooruit te blikken.
Op 5 mei 2011 geven Daniël Termont (burgemeester en voorzitter van de stuurgroep van het project), Jannie Haek (gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding), Eddy Clement (Directeur-generaal netwerk Infrabel) en Roger Kesteloot (Directeur-generaal van De Lijn) hun visie op openbaar vervoer en hun ambities met het Project Gent Sint-Pieters. Duurzaam, modern, comfortabel, vernieuwend zijn thema's die hierbij centraal staan.
Nieuwe stationsinfrastructuur: eerste funderingen
Station Gent-Sint-Pieters is uitgegroeid tot een knooppunt van openbaar vervoer. Met 45.000 reizigers per dag is het station Gent-Sint-Pieters het 3e grootste Belgische station na Brussel-Centraal en Brussel-Zuid. Verwacht wordt dat het aantal reizigers in de toekomst zal stijgen tot 60.000 reizigers. De infrastructuur is echter verouderd en was aan vernieuwing toe. Met een open hal van 35.000 m2 onder de sporen zal dit een modern en comfortabel station worden, met veel natuurlijke lichtinval. De architect van het nieuwe station is Jacques Voncke. De werken zijn ingrijpend en langdurig omdat het station gedurende de werken voortdurend in gebruik moet blijven. Daarom gaan we gefaseerd te werk, per 2 sporen. Momenteel zijn de sporen 11 en 12 afgebroken en kunnen de funderingen gelegd worden voor de nieuwe sporen en een 300 meter lange moderne gevel in glas aan de kant van het toekomstige Prinses Mathildeplein.
Genetwerkte mobiliteit
Stations zijn levendige centra waar altijd wat te beleven valt en echte ontmoetingsplaatsen met tal van winkels en horecazaken. De NMBS-Holding is de motor van een nieuwe genetwerkte mobiliteit door met alle betrokkenen na te denken over de best mogelijke vervoersoplossingen, door de juiste partners samen te brengen en samen innovatieve oplossingen uit te werken. Iedereen heeft de vrijheid om op elk moment te kiezen welk transportmiddel op dat moment het best bij zijn behoeften past.
Nieuw tram- en busstation
Gent-Sint-Pieters is ook het knooppunt voor stads- en streekvervoer van De Lijn. Op een gewone weekdag komen hier 1.279 bussen en 851 trams. De Lijn vervoert in Gent gemiddeld 46.000 reizigers per dag. Tegen 2020 wordt een verdubbeling verwacht. Om de reizigers het nodige comfort te bieden investeert De Lijn in een gloednieuw bus- en tramstation dat naadloos aansluit op het treinstation.
Nieuw stadsdeel
Het Project Gent Sint-Pieters is echter meer dan de bouw van een nieuw trein- tram- en busstation. Het is ook de ontwikkeling van een nieuw stadsdeel. Tussen het Maria Hendrikaplein en de Snepkaai komen langsheen de Fabiolalaan over een gebied met een lengte van 1,7 km en een breedte van gemiddeld 70 meter woningen, kantoren en gemeenschappelijke voorzieningen. Dit najaar start de constructie van het eerste gebouw, namelijk De Link, een nieuw Vlaams Administratief Centrum.
Aandachtspunt: Minder Hinder en communicatie
Dergelijk grootschalig project gaat gepaard met hinder voor reizigers, fietsers, voetgangers en omwonenden. Vandaar dat er veel wordt geïnvesteerd om de hinder te beperken en ervoor te zorgen dat er een goede communicatie is. Daartoe is onder andere een Infopunt opgericht.
Kunstintegratie is van meet af aan een belangrijk element geweest voor de partners van het project. Het station en de stationsbuurt moeten een aantrekkelijk geheel vormen en de creativiteit van Gent weerspiegelen. De fotomontage van Beat Streuli in de tijdelijke tramtunnel is een eerste voorbeeld hiervan en heeft gigantische afmetingen, namelijk 106 meter lang en 3,4 meter hoog.
Dit kunstwerk wordt geopend door Philippe Van Cauteren (S.M.A.K.) in aanwezigheid van de kunstenaar Beat Streuli.
De Timichegtunnel is genoemd naar een Filippijn die in 1913 tijdens de wereldtentoonstelling in Gent is overleden. De Timichegtunnel vormt de toegang tot de pendelparking die in 2012 ongeveer 2.700 plaatsen zal tellen. De Timichegtunnel geeft bovendien fietsers en voetgangers de mogelijkheid om op een veilige en comfortabele manier de sporen te kruisen en vanuit de Sint-Denijslaan de Fabiolalaan te bereiken. De Timichegtunnel wordt op 5 mei 2011 ingewijd door Enrique Manalo, de Filippijnse ambassadeur in België.
Sinds december vorig jaar kunnen treinreizigers die met de auto naar het Sint-Pietersstation komen de nieuwe ondergrondse parking station Gent-Sint-Pieters gebruiken. De parkeergarage telt drie niveaus..De parking biedt plaats aan 2.700 auto's en is 24u/24u en 7/7 dagen toegankelijk. De in- en uitrit bevindt zich in de Sint-Denijslaan en is te bereiken vanaf de R4 via de nieuwe Valentin Vaerwyckweg. Parking Station Gent-Sint-Pieters is de grootste ondergrondse parking van de Benelux en uitgerust met slagbomen en een badge- en ticketsysteem waar treinreizigers gegarandeerd een parkeerplaats hebben. B-Parking, een filiaal van de NMBS-Holding, baat de parking uit (www.b-parking.be). De parking biedt aan treinreizigers de mogelijkheid om hun wagen op een comfortabele en veilige te parkeren en vlot over te stappen van het ene transportmiddel op het andere.
Nog vragen?
Aarzel niet om contact op te nemen met Gisèle Rogiest bij het Infopunt als u nog vragen heeft of verdere inlichtingen wenst.
Tel. 09 241 24 11 of via mail info@projectgentsintpieters.be.