Uitkijken op Maria-Hendrikaplein: nieuwe tramwerken vragen tijdelijke omleiding voor voetgangers en fietsers
Eind juni 2010 begint er een delicate fase in het Project Gent Sint-Pieters, meerbepaald in de aanleg van de tramsporen tussen het Maria-Hendrikaplein en de nieuwe ‘voorlopige tramtunnel'. De nieuwe tunnel (en dus ook de sporen) moeten begin november 2010 operationeel zijn.
Tot 31 oktober 2010 neemt de aannemer een stuk openbaar domein op het Maria-Hendrikaplein in, dat voordien was ingericht als voetgangers - en fietserscorridor.
Ook na de verlegging van de tramroute voor tramlijn 1, via de nieuwe tramtunnel, dus na 31 oktober 2010, zullen voetgangers en fietsers op het Maria-Hendrikaplein via omleidingsroutes naar een aantal (westelijke) aanpalende straten worden geleid. Reden is dat er dan uitgravingswerken starten ter hoogte van de tunnelmonden van de oude Voskenstunnel en (oude) tramtunnel. Bedoeling is dat op die plaats het laatste stuk van de ondergrondse pendelparking (3 verdiepingen onder de grond) wordt gebouwd.
Bekijk bijgevoegde kaartjes even. Er zijn aparte kaartjes getekend voor voetgangers, fietsers, autobestuurders en openbaar vervoer.
Fietsers en voetgangers omleiden rond de werfzone zoals hierboven beschreven, is een uitdaging. De meest veilige route is niet de kortste, zo blijkt na een week werken.
Voor fietsers komt het erop neer dat een overvloedig gesignaleerde route OVER de tramsporen gevolgd wordt. De rijrichting van de fietsers is dezelfde als de rijrichting van de trams en bussen. Alle tram- en buschauffeurs zijn duidelijk op de hoogte gebracht van de nieuwe circulatie.
Voetgangers worden via het trottoir voor de stationsgevel en via de middencirkel van het MHPlein naar de hoek Albertlaan/MHPLein geleid.
Kaart bereikbaarheid station: te voet
Kaart bereikbaarheid station: fiets