Verslag Groot Werfbezoek 25 april 2010

Geplaatst op 29 apr. 2010

Als eerste door de tunnels

Een primeur voor de deelnemers aan het grote werfbezoek van 25 april 2010: voor het eerst kan je doorheen alle tunnels wandelen die in de stationsbuurt onder de spoorwegberm gaan, de oude tunnels en de nieuwe. Nog maar sinds enkele dagen zijn de twee nieuwste tunnels open! De ruwbouwfase is zo goed als rond.

Het wordt stilaan een traditie om het groot publiek uit te nodigen voor grootscheepse werfwandelingen: ongeveer elke 6 maanden toont het Project wat er al is gerealiseerd. Met gepaste trots heet burgemeester Daniël Termont iedereen welkom. De burgemeester is voorzitter van de stuurgroep van het Project. Hij benadrukt het belang van de gezamenlijke investeringen van de projectpartners. En het belang van communicatie: mensen horen te weten wat er gebeurt en waarom.

Verwelkoming door burgemeester Daniël Termont

Daniël Termont, burgemeester en voorzitter van de stuurgroep van het Project Gent Sint-Pieters

De immense opkomst (alle plaatsen waren op 3 dagen tijd volzet) heeft niet alleen te maken met de primeur. De nieuwsgierigheid is gewoon groot. "Ik neem hier dagelijks de trein en wil weten wat er met mijn station gebeurt," klinkt het bij de een. "Ik fiets elke dag door de Voskenstunnel en ik vraag me af hoe mijn traject zal veranderen," zegt de ander. Of nog: "Ik ben architect en grijp elke kans om grote projecten als deze te bezoeken. Een schitterend initiatief."

Scharniermoment

Op de verschillende werven schetsen aannemers, ingenieurs en werfcoördinatoren een beeld van de huidige stand van de werkzaamheden. "Met zoveel toelichting begrijp je ook echt hoe het hier in de toekomst wordt." Voor velen is de conclusie: 2010 wordt een belangrijk scharniermoment.

Bijvoorbeeld de Timichegtunnel. Dé nieuwe kruising onder de sporen voor auto's en fietsen. De ruwbouw is af. De gids krijgt bewonderende reacties als hij vertelt welke bouwtechniek aan de basis lag van de tunnelkoker: de aannemer begon met een vooraf gegoten dakplaat te schuiven onder de twee wisselcomplexen van sporen. Vervolgens kwamen de wanden, de middenkolommen en de uitgravingen, allemaal terwijl de treinen boven de hoofden van de werklui ongestoord passeerden. Vanaf november 2010 is de Timichegtunnel helemaal afgewerkt en klaar voor gebruik .

In het verlengde van die Timichegtunnel ligt de Valentin Vaerwyckweg. De nu nog onverharde weg leidt de bezoekers naar het wisselcomplex van de R4. Ikea en Flanders Expo liggen aan de overkant van de ringvaart te blinken in de zon. Maar de werfleider en de communicatieverantwoordelijke van het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaams gewest) vragen vooral aandacht voor de mogelijkheden die je hier tegen eind 2010 zal hebben, als autobestuurder, als fietser, en als student of docent van de vlakbij gelegen Hogeschool Gent.

Vanaf elke rijrichting op de R4, of vanaf de E40, E17 of de Pégoudlaan kom je op de nieuwe verbindingsweg naar het station. Zelfs de aanzet tot het brugje naar het nieuw natuurpark Overmeers, én de nieuwe fietstunnel is te zien. "Ik fiets vaak langs de R4 binnenring", reageert een bezoeker, " Gelukkig is er ook aan onze veiligheid gedacht. En het wordt zelfs meer dan een gewoon rechthoekig fietstunneltje om onder de Valentin Vaerwyckweg door te fietsen naar het brede twee richtingsfietspad ! Fijn trouwens dat ze dat aan de kant van het natuurgebied leggen. Van hier fiets ik in een wip naar Gent-Sint-Pieters"

Bezoekers staan op de vloerplaat van het toekomstig fietstunneltje onder de Valentin Vaerwyckweg. Rechts is de brug naar het natuurpark in aanbouw.

Troonsafstand

"Hoe de geluidswand tussen de auto's en de fietsers eruit zal zien kan ik mij nog niet goed voorstellen,", merkt een mevrouw uit Vinderhoute op. " Maar ik denk wel dat ik binnenkort sneller op mijn werk in Brussel geraak. Van hier recht naar de pendelparking en dan de trein op.". Toch waarschuwt de gids. "Het is niet de bedoeling dat het verkeer hier snel rijden. Koning auto zal in de nieuwe stationsbuurt ook zijn precieze, eerder bescheiden plaats toegewezen krijgen. Het Project Gent Sint-Pieters beoogt duurzaam vervoer. Comfort voor voetgangers, fietsers, bus- en tramgebruikers richting station. Slechts een beperkt deel van de treinreizigers zal per auto naar het station komen. Vlot naar de parkeergarage rijden is een evidentie, maar snel verderdoor naar het stadscentrum via de nieuwe autoverbinding is niet echt de bedoeling. Dat zie je bijvoorbeeld aan het kronkelig straatje tussen de Timichegtunnel en de Fabiolalaan: niet echt een ideale sluipweg, maar wel een trage verbinding tussen de stationsbuurten. "

De ondergrondse parkeergarage aan de Koningin Fabiolalaan is met ‘slechts' 2100 parkeerplaatsen in een eerste fase (eind 2010) en 2700 plaatsen op het einde van de werken uiteraard heel groot. In vergelijking met het aantal treinreizigers (nu ongeveer 45.000 per dag) is ze relatief klein.

Helling van min 1 naar min 2 in de nieuwe ondergrondse parkeergarage van NMBS-Holding.

Fantasie

Het plafond van de bovenste van de drie verdiepingen in de pendelparking, de min 1, is aanmerkelijk hoger dan de 2 onderste lagen. De bezoekers ontdekken lichtgaten die tot helemaal beneden zonlicht zullen brengen. Maar, dichtbij het station is er ook een wijde open ruimte op de min 1 verdieping: een esplanande. Met een beetje verbeelding, en in combinatie met de inleidende presentatie van de communicatiecoördinator, voel je de levendige sfeer van de toekomst hier al hangen. "Ik zie mijzelf hier al een koffie drinken op één van de terassen aan de voet van de nieuwe buildings", zegt een bezoeker. "Deze trap naar de Fabiolalaan is echt magistraal, en als bewoner van de Rijsenbergwijk zal ik hem zeker moeten gebruiken als ik te voet naar het perron wandel."

Eén verdieping lager dan het maaiveld van de Fabiolalaan. Rechts boven is het busstation, eronder (en overdekt) de wandel en fietsweg naar de stationshal en de fietsenstallingen.

De kortste weg van hier naar het nieuwe busstation in aanbouw is de brede betonnen trap. Die ligt er nog maar pas. Ine Pieters van De Lijn en de werftoezichters van Eurostation kunnen al heel wat tonen in de zone van het busstation: de eerste 8 perrons, de draaicirkels van de bus- en trambanen, de tramhaltes. "We doen er alles aan om hier tegen na de zomer van 2010 onze eerste Lijnbussen te laten halteren.", vertelt Ine. De tram naar Flanders Expo maakt een bocht vlak naast de heraangelegde kop van de Fabiolalaan.

Eén ding moet je je echt met de hulp van toekomsttekeningen fantaseren: Hoe de tram een stukje onder het eerste kantoorgebouw van de Fabiolalaan zal doorrijden. Mischien wordt dat wel al concreter tijdens een volgende werfwandeling.

Ter info: Infopunt organiseert ongeveer zesmaandelijks werfbezoeken. Hoe en vanaf wanneer je kan inschrijven, verneem je op deze website of bij

Infopunt Project Gent Sint-Pieters
Prinses Clementinalaan 215
B-9000 Gent
Open op dinsdag van 14-16u, donderdag van 10-12u of na afspraak.
Tel.: 09 241 24 11

Heeft u vragen of problemen bij het raadplegen van de documenten? Bel 09 241 24 11 of mail info@projectgentsintpieters.be

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.