Voorbereidingen aanleg tunnels onder sporen gestart (nov/2007)

Geplaatst op 27 nov. 2007

Wat?

Zopas is onze projectpartner Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, gestart met de voorbereidingen voor de bouw van twee nieuwe tunnels onder de sporen, tussen de Sint-Denijslaan en de K. Fabiolalaan.

- De tunnel ter hoogte van de sporthal BME-Hogeschool is een tunnel voor auto's en fietsers. Wij noemen hem de ‘verbindingstunnel', of - officieel - de ‘Timichegtunnel' [1]. Pas wanneer deze tunnel er is, gaat de huidige Voskenslaantunnel buiten gebruik voor autoverkeer.

- De tunnel ter hoogte van hotel Trianon (in de Sint-Denijslaan) noemen wij de voorlopige tramtunnel. ‘Voorlopig' omdat hij eerst als een echte tunnel voor trams, bussen, fietsers en voetgangers zal fungeren - tussen 2010 en 2015. Daarna breken we één tunnelwand (kant station) open, en wordt het bouwwerk opgenomen in de open ruimte onder de sporen. Daarin installeren we - in 2016 - ondermeer het definitieve tramstation, de zoenzone (kant Sint-Denijslaan), en verderop de open stationshal. Door de gefaseerde aanpak zullen trams en bussen op elk moment onder de sporen kunnen blijven passeren.

Werkwijze?

Voor de aanleg van de voorlopige tramtunnel werd spoor 12 tijdelijk buiten gebruik gesteld. Vanaf spoor 12 worden de zijwanden manueel uitgegraven, om vervolgens de dakplaat te gieten van het eerste compartiment (techniek van de beschoeide sleuf). Daarna zullen telkens nieuwe compartimenten (omgekeerde U ‘s), deel per deel, in de richting van het stationsgebouw, worden aangebouwd. Daarbij zullen telkens andere sporen tijdelijk buiten dienst worden genomen.

De Timichegtunnel zal vanaf begin 2008 uitgegraven worden vanaf een leeg terrein tussen de sporen, richting Sint-Denijslaan en richting K. Fabiolalaan.

De tunnelwerken zullen vermoedelijk 2 jaar duren.

Doel en budget?

De tunnelwerken zijn begroot op 9 miljoen euro.

De twee tunnels maken deel uit van het Project Gent Sint-Pieters dat het station en zijn ruime omgeving de komende tien jaar zal aanpassen aan de behoeften van de 21ste eeuw: met een vernieuwd station, een nieuw tram- en busstation, 10.000 fietsenstallingen, vernieuwde straten en pleinen, grootschalige projectontwikkeling aan de K. Fabiolalaan en Sint-Denijslaan, een nieuw natuurpark, en een rechtstreekse autoverbinding met de R4 die - via de Timichegtunnel - aansluit op een ondergrondse parkeergarage voor 2.810 auto's.

De voorlopige tramtunnel maakt, zoals gezegd, in het finale plaatje deel uit van de opengewerkte ruimte onder de sporen waarin het tramstation (met 12 haltes op 4 sporen) comfortabel uitgeeft in de open stationshal.

Te verwachten hinder:

Overdreven lawaai of trillingen zijn er niet te verwachten. De aannemer werkt vanaf 's ochtends 7 uur. Alleen om uitzonderlijke redenen wordt nachtwerk of weekendwerk toegelaten. Wij plannen geen afsluiting van de Sint-Denijslaan, ook geen eenrichtingsverkeer. De bussen van De lijn blijven volgens de normale dienstregeling rijden. Er komt wel een lichte verschuiving van de rijvakken. In het stuk van de Sint-Denijslaan tussen de Voskenslaan en Roosakker verdwijnen enkele parkeerplaatsen. Het normale treinverkeer wordt evenmin gehinderd door de tunnelwerken. De treinen zullen in elk van de onderscheiden fasen verspoord worden naar andere perrons.

[1] Timicheg verwijst naar de wereldtentoonstelling van 1913 in het huidige miljoenenkwartier. Er was toen een Filippijns dorp nagebouwd, waarin 60 leden van de Haino-stam demonstraties gaven in dans, lokale sportbeoefening, culinaire bereidingen, en ambachtelijke activiteiten zoals weven, manden vlechten, hout graveren en beeldhouwen. Een van de Filippino's heette Timicheg. Hij was 28. Maar hij vatte kou, werd zwaar ziek en stierf in het Gentse Fillipijnendorp op 13 augustus 1913.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.