Beste buurtbewoner,
Het Project Gent Sint-Pieters is momenteel actief op drie grote deelwerven: op de P. Clementinalaan leggen we o.m. een centrale tram- en busbaan aan, we maken twee gelijkgrondse tunnels onder de treinsporen (zichtbaar in de Sint-Denijslaan), en we bouwen de ondergrondse parkeergarage in de K. Fabiolalaan.
In de loop van dit jaar zullen de bouwactiviteiten nog uitbreiden. U zult de komende weken en maanden her en der ingrepen op het openbare domein zien gebeuren. In de mate van het mogelijke hebben we het zo gepland dat het voor iedereen - bewoners, pendelaars, fietsers, autoverkeer... - leefbaar blijft.
Hieronder vindt u een lijst van alle kleine en minder kleine werken rond het station Gent Sint-Pieters, in de nabije toekomst. Waar nodig voegen we informatie toe over omleidingen etc. U zult zien: er komt heel wat op ons en op u af.
Mocht u meer willen weten over het Project Gent Sint-Pieters, of mocht u hinder ondervinden, aarzel dan niet om ons te contacteren, via mail, brief, telefoon, of ter plaatse op het Infopunt. (open op di. 14-16 uur en do. 10-12 uur).
Greet Riebbels,
Communicatie Project Gent Sint-Pieters
Vanaf 14 april 2008 tot vermoedelijk midden juni 2008, zal de Kortrijksesteenweg plaatselijk onderbroken zijn tussen de rotonde ter hoogte van de Sint-Denijslaan en het kruispunt Burggravenlaan/Kortrijksesteenweg/P. Clementinalaan. De nieuwe tramsporen in de P. Clementinalaan worden dan aangesloten op het bestaande tracé van tramlijn 21/22, en er komt een nieuwe tram- en bushalte, te midden van de rotonde op de Sint-Denijslaan. (zie kaartje)
Kaartje meso-omgeving (pdf - 291kB)
Kaartje maco-omgeving (pdf -173 kB)
Van 25 maart tot vermoedelijk 31 maart 2008 (afhankelijk van het weer), voert De Lijn herstellingen uit aan het betonnen wegdek tussen de tramsporen, meer bepaald op het stuk tussen de Schoonmeersstraat en de Voskenslaantunnel. Die werken hebben niet rechtstreeks te maken met het Project Gent Sint-Pieters, maar De Lijn heeft ze wel afgestemd op de planning van het project.
In de Sint-Denijslaan verdwijnen - enkel op weekdagen - 12 parkeerplaatsen aan de kant van de keermuur (treinsporen), in de strook tussen de 2 tunnels in aanbouw (zone tussen de Voskenslaan en de Sporthal Hogeschool). De aannemer gebruikt deze strook als laad- en loszone. Tijdens de weekends, op feestdagen en in de periodes van bouwverlof kan er wel vrij worden geparkeerd.
Voor het voorste deel van de K. Fabiolalaan (zone waar de ondergrondse parkeergarage wordt gebouwd) is een snelheidsbeperking aangevraagd van 30 km/u. Om de rijstrook langsheen de werf verder te beveiligen zal er eenrichtingsverkeer toegelaten worden richting K. Maria Hendrikaplein, en dat enkel voor bewoners en fietsers. Al het andere verkeer wordt in beide richtingen omgeleid via de Aaigemstraat en de K. Boudewijnstraat.
Laad- en losbewegingen van o.m. betonmixers zal streng gescheiden gebeuren achter de werfhekken. De intensieve grondafvoer vanuit de bouwput gebeurt via de eigen werfweg, die wij vlak naast de treinsporen hebben gebouwd. Pas ter hoogte van de S. Lilarstraat komen de geladen vrachtwagens op de K. Fabiolalaan.
Wij laten extra verbodsborden voor zwaar verkeer (behalve plaatselijk vrachtvervoer) plaatsen op de invalswegen tot de Rijsenbergwijk, zodat het zwaar vervoer de woonstraten niet meer onveilig maakt.
Vanaf april, mei 2008 verschijnen er 5 torenkramen in de bouwput aan de K. Fabiolalaan.
a. In april 2008 zal het laatste puin van het voormalige postgebouw en van de inmiddels afgebroken goederenloods van de NMBS afgevoerd zijn.
b. Vanaf 18 maart tot vermoedelijk eind maart 2008 plaatst Eandis ondergrondse leidingen voor telefoon, elektriciteit en gas aan de voorgevel van het stationsgebouw, ter voorbereiding van de latere bouw van een hellende tuin vlakbij het station. Er is een werksleuf in het trottoir tussen de stationsluifel en het begin van de tramtunnel, en een tweede werkput in de stoep voor het stationsbuffet. Van daaruit gebeuren er ondergrondse gestuurde boringen.
c. In april 2008 graven we een onderzoekssleuf (5 meter op 16 meter werkzone) ter hoogte van Taxistop en Café Parti, in de autorijstrook richting Voskenslaantunnel. We moeten controleren of de zogenaamde Colt-kabel (data- en telefonie) diep genoeg ligt, voor we in die zone de toegangshelling tot de toekomstige ondergrondse Kiss and Ridezone beginnen te bouwen. Binnen de maand gaat die onderzoekssleuf weer dicht.
d. Nog voor de zomer zal ook de NMBS een ondergrondse gestuurde boring laten uitvoeren onder het K. Maria Hendrikaplein, om een nieuwe glasvezelkabel voor datatransport te plaatsen vanuit het seinhuis in de K. Fabiolalaan, richting NMBS-Districtsgebouw op de kop van de P. Clementinalaan. De intrede- en uittredeputten worden daarvoor o.m. gegraven in de stoep van de K. Astridlaan en in de parkeerstrook (kant huizen) op de K. Fabiolalaan.
e. In de loop van de maanden mei en juni 2008 zal een firma her en der op het K. Maria Hendrikaplein milieutechnische grondboringen uitvoeren, om de precieze samenstelling van de asfaltlaag en ondergrond te kunnen analyseren.
f. In de loop van mei 2008 is de NMBS-Holding klaar met de nieuwe glazen luifel aan de ingang van het station Gent Sint-Pieters. Alle werfhekken worden dan weggehaald.
g. In augustus en september 2008 worden de nieuwe tramsporen in de P. Clementinalaan verbonden met de bestaande tracés van tramlijn 21/22, op het K. Maria Hendrikaplein.
h. In augustus en september 2008 legt De Lijn naast het bestaande tramspoor ter hoogte van de hoofduitgang van het stationsgebouw een tweede tramspoor en halte aan. Bedoeling is dat tramlijn 21/22 (richting Zwijnaarde) daar halt houdt. Wie via tramlijn 21/22 vanuit Zwijnaarde komt en wil afstappen aan het station, krijgt een nieuwe tramhalte in de P. Clementinalaan, schuin tegenover het stationsbuffet.
i. In de maanden na het zomerse bouwverlof wordt de achterste smalle strook van alle busperrons, 2 per 2, ingekort. De lijnbussen op het busstation moeten scherpere bochten kunnen nemen, op het ogenblik dat we - eind 2008 - de helling naar de toekomstige ondergrondse Kiss and Ride bouwen (voor Café Parti).