Elke schaal is voorzien van een ronde uitsparing en een doorlopende gleuf waarin de spots en lijnverlichtingen zijn ingebouwd waarmee het gelijkvloers wordt verlicht. De afgeronde vorm zorgt ook voor de gelijkmatige verspreiding van het daglicht dat door de glazen perrontegels de stationshal binnenkomt. Tussen de perronvloeren en de perronschalen lopen bovendien heel wat kabels en afvoerleidingen. Die zijn toegankelijk voor het onderhoudspersoneel via luiken in het perron.
Lees verder onder de foto.
Niet alle perrons hebben hetzelfde aantal schalen. Aan de perrons 7-8 zijn dit er 81. Aan de perrons 3-4 en 5-6 worden er telkens 62 schalen voorzien. Dit aantal ligt lager omdat op sommige plaatsen gebruik wordt gemaakt van een vereenvoudigde draagstructuur. Aan de perrons 1-2 komen er 30 perronschalen. Het busstation wordt in de toekomst namelijk nog uitgebreid in de richting van het station en de bussen zullen dan onder deze treinperrons wegrijden. Dit zorgt ervoor dat hier minder kolommen en schalen nodig zijn.
Terwijl de aannemer volop bezig is met het plaatsen van kolommen en keldermuren, worden in een bedrijf
in Tessenderlo de perronschalen geproduceerd. Van daaruit zullen ze met speciaal transport naar het station worden gebracht. De kolossen wegen maar liefst 5,6 ton en hebben een lengte van 339 cm en een dikte van 16 cm. Sommige schalen zijn met hun 25 cm nog dikker omdat ze meer lasten moeten dragen.
De productie gebeurt met 2 aanpasbare stalen mallen (zie foto). Het is belangrijk dat de mal steeds aanpasbaar is omwille van het groot aantal types perronschalen: er zijn verschillende breedtes en diktes, rechthoekige en licht trapeziumvormige schalen, met of zonder perronnummer, met of zonder uitsparingen voor balken. Er kunnen maximaal 3 perronschalen gelijktijdig geproduceerd worden.
Eind dit jaar zijn de eerste perronschalen voor de perrons 6 en 7 klaar om geleverd te worden.