Waaruit bestaat jullie taak?
Quinten Geluykens: wij werken in opdracht van de aannemer. De kranen en het andere werfverkeer rijden vaak van de ene werfzone naar de andere. Daarvoor kruisen ze de reizigersdoorgangen. Onze opdracht bestaat erin om dit op een veilige manier te laten verlopen, met de kortst mogelijke hinder voor de treinreizigers. Wij openen de draaihekken en zorgen er zo voor dat de reizigers even moeten wachten terwijl het werfverkeer oversteekt. Op die manier blijven reizigers en werfverkeer veilig gescheiden.
Hoe reageren treinreizigers erop als jullie de hekken sluiten?
Quinten: de meeste mensen hebben begrip voor wat wij doen, maar regelmatig krijgen we toch wel te maken met verbaal geweld. Dat is jammer want wij staan juist in voor de veiligheid van de reizigers. We beseffen dat ze vaak gehaast zijn en misschien een korte overstap hebben. Daarom, als we zien dat er net een trein aangekomen is en er een massa mensen onze richting uitkomt, wachten we en houden we het werfverkeer even tegen. Daar vermijden we al veel conflicten mee. In elk geval blijven de hekken maar een paar tientallen seconden tot 2 minuten gesloten. Zeker aan de centrale reizigerstunnel waar tijdens de spits een massa volk voorbijkomt, is het belangrijk dat de doorstroom van reizigers vlot verloopt, maar we moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat ook de activiteiten op de werf niet teveel oponthoud hebben.
Jullie werken niet alleen in het station?
Inderdaad, we begeleiden het werfverkeer naar de uitgangen aan de Voskenslaan/Sint-Denijslaan. We laten de vrachtwagens altijd even halt houden en zorgen ervoor dat ze rekening houden met het rode licht en de dodehoek. Zo kunnen ze veilig de werf oprijden en verlaten. Ook aan de kant van de Kortrijksesteenweg vatten we soms post als hier belangrijke transporten toekomen. Daar rijden heel wat fietsers, dus de hoofdzaak is om conflicten of dodehoekongevallen te vermijden.