Nieuwsbrief 41 - sporen 6 en 7 in dienst

Op 10 december is het zover: de sporen 6 en 7 gaan in dienst, evenals het volledige perron 7 en 8. Aansluitend breekt Infrabel de sporen en bovenleidingen van de sporen 4 en 5 uit. De aannemer voor de verbouwing van het station kan dan op 21 februari 2024 beginnen met de afbraakwerken van de oude perrons 4 en 5. De nieuwe sporen 4 en 5 komen in december 2025 in dienst.
20231113 rasterlichtstraat4

Tussen de indienstname op 10 december 2023 en 21 februari 2024 zal de aannemer de afwerking van het perron 7 en 8 verderzetten. Eerst wordt de trap aan de kant van de centrale reizigerstunnel geplaatst. Daarna is het de beurt aan de roltrap en lift aan die kant, waarna ook de lift en roltrap aan de kant van de andere reizigerstunnel richting busstation (oude tramtunnel) worden geïnstalleerd. Het perron 7-8 blijft tijdens de afwerking steeds in dienst.

Geen steigertrap in de volgende fase

Vanaf 10 december 2023 zal het spoor 6 uitsluitend gebruikt worden voor goederenverkeer. Er komt in tegenstelling tot in de vorige fasen deze keer dus geen half perron met steigertrap. Het perron 6 gaat pas in dienst in juni 2025. Volgens de huidige planning is daar tegen die tijd reeds een vaste trap gebouwd.

Nieuwe roltrappen aan de oude perrons

De roltrappen aan de oude perrons 1-2 en 3-4 werkten al gedurende enige tijd niet meer naar behoren. Vervangstukken bleken ook moeilijk te verkrijgen. Daarom zijn ze uit dienst genomen en werden ze vervangen door metalen trappen. Ondertussen zijn er tijdelijke roltrappen besteld die in het voorjaar zullen geplaatst worden. Dit zorgt ervoor dat de reizigers die perrons toch op een comfortabele manier kunnen bereiken tot het moment dat ze volledig vernieuwd worden.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.