Na een wedstrijd is het ontwerpteam gekozen dat zich over de inrichting van het Rijsenbergpark en het openbaar domein zal buigen voor de projectzone die loopt van de Aaigemstraat tot aan de Suzanne Lilarstraat. De site is zo'n 2 hectare groot en ligt op de voormalige gronden van NMBS en Infrabel, ongeveer 4 meter hoger dan de straat.
Het ontwerpteam zal de reeds verzamelde input van de buurt gebruiken om het voorontwerp vorm te geven en werkt dit in samenspraak met de buurt en met de betrokken projectpartners uit tot een gedetailleerd en concreet plan.
De opdracht omvat ook de bouw van de akoestische wand en een fietspad dat de verbinding maakt tussen het station en een nieuwe fietsbrug over de Leie. Het fietspad en de brug maken deel uit van de verdere uitbouw van de stedelijke fietssnelwegring (F400) en zullen zorgen voor een veilige verbinding met de Blaarmeersen en het station.
De bewoners van dit nieuwe stadsdeel zullen met de aanleg van het Rijsenbergpark en de nabijheid van de Blaarmeersen in een groene omgeving wonen in de onmiddellijke nabijheid van een knooppunt van openbaar vervoer aan het station en met een vlotte fietsbereikbaarheid naar het centrum van de stad.
Het definitieve ontwerp wordt in 2025 verwacht en de gefaseerde start van de uitvoering is voorzien vanaf 2026.