Met de nieuwe brug komt er een korte, comfortabele en veilige verbinding voor fietsers tussen de Blaarmeersen, de Rijsenbergbuurt en het station Gent-Sint-Pieters. Aan de kant van de Blaarmeersen is er een aantakking voorzien op belangrijke fietsroutes: het Westerringsspoor (F400), de Drongenstationsroute (onderdeel van de F6 Gent-Brugge) en de Leiepromenade. De brug kan ook gebruikt worden door wandelaars.
De brug wordt
De brug zal impact hebben op het uitzicht van de Leieoever. Daarom wordt er veel belang gehecht aan een kwalitatieve inpassing in het landschap. Het uiteindelijke ontwerp met toepassing van duurzaam Europees hout sluit goed aan bij de natuurlijke omgeving. De impact op het groen in de Blaarmeersen wordt zoveel mogelijk beperkt. Enkele bomen moeten voor de aanleg van de brug worden gerooid maar de zone wordt nadien herbebost.
Het is de bedoeling dat de brug gelijktijdig met het project Rinkkaai in gebruik wordt genomen. Sogent stelde in maart 2024 het team van Metriek Architecten & Ingenieurs in samenwerking met Evolta & Bollinger+Grohmann aan. Zij werkten het ontwerp uit en zullen ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van de brug. Als alles volgens plan verloopt starten de werken in 2026. De voorziene ingebruikname van de brug valt in 2028.
Naast eigen inbreng van de partners wordt het project financieel ondersteund door EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (40%).