Met de nieuwe brug komt er een korte, comfortabele en veilige verbinding voor fietsers tussen de Blaarmeersen, de Rijsenbergbuurt en het station Gent-Sint-Pieters. Aan de kant van de Blaarmeersen is er een aantakking voorzien op belangrijke fietsroutes: het Westerringsspoor (F400), de Drongenstationsroute (onderdeel van de F6 Gent-Brugge) en de Leiepromenade. De brug kan ook gebruikt worden door wandelaars.
De brug zal impact hebben op het uitzicht van de Leieoever. Daarom wordt er veel belang gehecht aan een kwalitatieve inpassing in het landschap. Er wordt gezocht naar een logische en vanzelfsprekende oeververbinding tussen twee vastgelegde landhoofden. De impact op het groen in de Blaarmeersen wordt zoveel mogelijk beperkt.
Het is de bedoeling dat de brug gelijktijdig met het project Rinkkaai in gebruik wordt genomen. Sogent stelde in maart 2024 het team van Metriek Architecten & Ingenieurs in samenwerking met. Evolta & Bollinger+Grohmann aan. Zij werken nu het ontwerp uit en zullen ook instaan voor de opvolging van de uitvoering van de brug.