Nieuwsbrief 39 - Blik op de stationswerf

Momenteel worden de sporen en perrons 6 en 7 gebouwd. De werf strekt zich uit over een 400 meter lange strook, die slechts 21 meter breed is. Dit is een technisch ingewikkelde opdracht, onder meer omdat het station altijd toegankelijk moet blijven voor de reizigers. Hoe dit in zijn werk gaat, vragen we aan Bjorn Ceuppens, projectleider bij NMBS.
IMG 9412 w

De sporen en perrons 6 en 7 worden in deze fase verbouwd. Waar staan we momenteel?

Bjorn Ceuppens: bijna alle kolommen zijn geplaatst en de meeste funderingsplaten van de kelder zijn uitgevoerd. De kelderverdieping aan de oostkant, aan de kant Brussel, is zo goed als klaar. Daarmee breiden we de ondergrondse fietsenstalling uit die momenteel al in gebruik is. Die fietsenstalling was tot nu toe alleen met een gewone trap te bereiken, maar we zullen in deze fase ook een ‘luie’ trap bouwen. Zo’n luie trap heeft een zachte hellingsgraad waardoor je met de fiets aan de hand comfortabel naar boven en beneden kan wandelen.

Eerstdaags wordt gestart met de bouw van de viaductliggers. Dat zijn de balken tussen de kolommen waarop de spoorbak met sporen en perrons zal liggen. Dit is een belangrijke fase in de werken waarbij het nieuwe spoorviaduct echt vorm begint te krijgen.

Dit is geen eenvoudig bouwwerk?

We moeten bouwen op een zeer smalle strook. Quasi elke vierkante meter wordt gebruikt voor logistiek, stockage of montage. Een vijftigtal mensen werken hiervoor nauwgezet samen.

Ook op logistiek vlak is deze werf een hele uitdaging. Omdat we stilaan naar het midden van het station gaan, kunnen er geen torenkranen meer worden gebruikt om materiaal te leveren en te hijsen: de afstand tot het Koningin Mathildeplein is te groot en omwille van de veiligheid mogen de kranen niet over de sporen draaien.

Daarom zet de aannemer rupskranen in. Ze zijn allemaal uitgerust met een dubbele lier, wat toelaat dat we elementen die horizontaal worden geleverd in één keer kunnen rechttrekken. Dit is het geval bij de ronde stalen kolommen en binnenkort ook bij de perronschalen (zie ook het artikel over perronschalen). De rupskranen kunnen bovendien rijden met zware lasten aan de haak en er moeten geen poten (stabilisatoren) worden uitgezet, wat ruimtebesparend is. Om materialen te leveren is er onder de oude tramtunnel een tunnel gegraven om werfverkeer te laten doorrijden.

Wanneer zullen de sporen 6 en 7 terug in dienst gaan?

Eind 2022 zal de kelderverdieping klaar zijn. De bronbemaling zal tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023 uitgezet worden omdat de kelder dan waterdicht is. De bouw van de grote overkapping gaat in het voorjaar 2023 van start. Er komt nog een glazen gevelbekleding boven perron 8 waarvoor de staalstructuur al in een eerdere fase klaar stond. Op die hoogte wordt het dak gefaseerd doorgetrokken tot aan het oude
stationsgebouw.

Ondertussen is Infrabel bezig met de voorbereidende werken voor het aanleggen van de nieuwe wissels en sporen net buiten het station. In december 2023 gaan de sporen 6 en 7 in dienst. Aansluitend start de afbraak van de sporen en perrons 4 en 5.

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.